המחקר של OpenAI שמשנה את חוקי המשחק: 3 צעדים קריטיים כדי להופיע בתשובות של ChatGPT
מבוא: עידן החיפוש החדש והסכנה להפוך לבלתי נראה
חברת OpenAI ערכה לאחרונה מחקר מקיף על השימוש ב-ChatGPT, שחשף שינוי דרמטי בהתנהגות המשתמשים.
הנתון המרכזי שזועק מהמחקר הוא שכמעט רבע מהשיחות בפלטפורמה (24%) הן חיפוש מידע אקטיבי ,
קפיצה אדירה מ-14% בלבד בשנה שעברה, צמיחה שהתרחשה בשנה אחת בלבד.
המשמעות ברורה: במקום לקבל עשרה קישורים כחולים בגוגל, משתמשים מקבלים כעת תשובות ישירות,
מתומצתות ומוכנות לשימוש מבינה מלאכותית. עסקים שלא יתאימו את עצמם למציאות החדשה הזו מסתכנים בלהפוך לבלתי נראים. אז כיצד ניתן להבטיח שהעסק שלך יופיע בתשובות הללו?
הנתון המרכזי שזועק מהמחקר הוא שכמעט רבע מהשיחות בפלטפורמה (24%) הן חיפוש מידע אקטיבי ,
קפיצה אדירה מ-14% בלבד בשנה שעברה, צמיחה שהתרחשה בשנה אחת בלבד.
המשמעות ברורה: במקום לקבל עשרה קישורים כחולים בגוגל, משתמשים מקבלים כעת תשובות ישירות,
מתומצתות ומוכנות לשימוש מבינה מלאכותית. עסקים שלא יתאימו את עצמם למציאות החדשה הזו מסתכנים בלהפוך לבלתי נראים. אז כיצד ניתן להבטיח שהעסק שלך יופיע בתשובות הללו?
תובנה מס' 1: תוכן הוא עדיין המלך, אבל רק אם הוא מחקרי ,לא שיווקי
ChatGPT פיתח הטיה ברורה כלפי סוגים מסוימים של מקורות מידע, והוא למד להתעלם כמעט לחלוטין מתוכן שיווקי וקידום מכירות.
הבינה המלאכותית מיומנת כעת בהבחנה בין מידע מועיל באמת לבין "פלאף" שיווקי. המודל מתעלם באופן אקטיבי מתוכן קידום מכירות, ממאמרי שיווק שותפים דלילים ומעמודים שמטרתם הברורה היא מכירה בלבד.
הבינה המלאכותית מיומנת כעת בהבחנה בין מידע מועיל באמת לבין "פלאף" שיווקי. המודל מתעלם באופן אקטיבי מתוכן קידום מכירות, ממאמרי שיווק שותפים דלילים ומעמודים שמטרתם הברורה היא מכירה בלבד.
המחקר מראה כי המודל מעדיף באופן מובהק שלושה סוגי מקורות:
• פרסומים בתעשייה ואתרים סמכותיים: ChatGPT מסתמך על אתרים מוכרים ומוערכים כמו TechRadar, Forbes ו-Zapier, המפרסמים השוואות מקיפות וסקירות עם קריטריונים ברורים להערכה.
• אתרי אגרגציית ביקורות: הפלטפורמה אוהבת אתרים כמו G2, Capterra ו-Trustpilot מכיוון שהם מספקים מידע מובנה על דירוגים, תמחור ותכונות, שקל לנתח ולהצליב.
• דיונים קהילתיים: המודל שואב מידע מדיונים ספציפיים בפלטפורמות כמו Reddit ו-Stack Overflow, אך רק מאשכולות (threads)
שבהם משתמשים אמיתיים שואלים שאלות קונקרטיות ומקבלים תשובות מפורטות ומועילות.
שבהם משתמשים אמיתיים שואלים שאלות קונקרטיות ומקבלים תשובות מפורטות ומועילות.
ההנחיה המעשית ברורה: במקום ליצור תוכן שמהלל את המוצר שלך, צור תוכן מחקרי ועמוק שעונה על שאלות ספציפיות של משתמשים.
לדוגמה, במקום לכתוב "למה תוכנת הדיוור שלנו היא הטובה ביותר", צור "מדריך שלם לבחירת תוכנת דיוור אלקטרוני לחנויות איקומרס".
לדוגמה, במקום לכתוב "למה תוכנת הדיוור שלנו היא הטובה ביותר", צור "מדריך שלם לבחירת תוכנת דיוור אלקטרוני לחנויות איקומרס".
תובנה מס' 2: סמכות לא נבנית רק באתר שלך, היא נבנית בכל מקום
כדי ש-ChatGPT יסמוך על המידע שלך, הוא צריך לראות אותו מאומת במקומות נוספים. המודל לא מסתכל רק על האתר שלך,
אלא מצליב מידע ממקורות מרובים כדי לוודא את אמינותו. לתהליך הזה אפשר לקרוא "פיזור סמכות" (Authority Distribution). כדי לבנות סמכות כזו, יש לנקוט בצעדים הבאים:
אלא מצליב מידע ממקורות מרובים כדי לוודא את אמינותו. לתהליך הזה אפשר לקרוא "פיזור סמכות" (Authority Distribution). כדי לבנות סמכות כזו, יש לנקוט בצעדים הבאים:
1. פרסום באתרים מובילים בתעשייה: השג פרסומים והתארח באתרים מובילים בתחום שלך.
אם אתה בתחום השיווק, כוון לבלוג של HubSpot או ל-Search Engine Land. אם אתה בתחום האיקומרס, נסה לפרסם בבלוג של Shopify.
אם אתה בתחום השיווק, כוון לבלוג של HubSpot או ל-Search Engine Land. אם אתה בתחום האיקומרס, נסה לפרסם בבלוג של Shopify.
2. עדכון פרופילים באתרי ביקורות ואינדקסים מקצועיים: ודא שהפרופיל של המוצר או השירות שלך בפלטפורמות כמו G2 ו-Capterra מלא,
עדכני ומפורט ככל האפשר. מידע חסר או מיושן פוגע באמינות שלך בעיני המודל.
עדכני ומפורט ככל האפשר. מידע חסר או מיושן פוגע באמינות שלך בעיני המודל.
המטרה הסופית היא להפוך למקור המידע שאליו פלטפורמות סמכותיות אחרות מפנות כאשר הן דנות בתעשייה שלך.
כאשר ChatGPT יראה מידע עקבי וחיובי עליך ממספר מקורות אמינים, הסיכוי שהוא יצטט אותך יעלה באופן דרמטי.
כאשר ChatGPT יראה מידע עקבי וחיובי עליך ממספר מקורות אמינים, הסיכוי שהוא יצטט אותך יעלה באופן דרמטי.
תובנה מס' 3: הפרטים הטכניים הם לא המלצה, הם חובה
היישום הטכני הוא השלב שבו עסקים רבים נופלים, לא מחוסר רצון אלא כי הפרטים יכולים להרגיש מאיימים.
עם זאת, יישום נכון של הצעדים הבאים הוא קריטי כדי לאפשר לבינה המלאכותית לגשת ולהבין את התוכן שלך.
עם זאת, יישום נכון של הצעדים הבאים הוא קריטי כדי לאפשר לבינה המלאכותית לגשת ולהבין את התוכן שלך.
1. אל תחסמו את הבוטים של ChatGPT: בדומה לגוגל, גם OpenAI שולחת "בוטים" (סורקים) כדי לאסוף מידע מהאינטרנט. יש לוודא שקובץ ה-
robots.txt
באתר שלך אינו חוסם את הבוטים ChatGPT-bot
ו-OAI-SearchBot
. שימו לב: כלי אבטחה רבים, כמו Cloudflare, עלולים לחסום בוטים אלה באופן אוטומטי. ייתכן שהאתר שלכם בלתי נראה ל-AI ברגע זה ממש, ואתם כלל לא מודעים לכך.2. השתמשו בסכמה (Schema Markup): סכמה היא כמו "תוויות לבינה מלאכותית".
היא מספקת מבנה ברור למידע באתר שלך ועוזרת למודל להבין בדיוק על מה כל עמוד מדבר, במקום לנחש. סוגי הסכמות החשובים ביותר הם
היא מספקת מבנה ברור למידע באתר שלך ועוזרת למודל להבין בדיוק על מה כל עמוד מדבר, במקום לנחש. סוגי הסכמות החשובים ביותר הם
Organization
(מידע על החברה), Product
(פרטי מוצר, מחיר, תכונות) ו-Review
(ביקורות ודירוגים).3. צרו קבצי עובדות קריאים למכונה: הקלו על הבינה המלאכותית על ידי יצירת "ערכת עיתונות ל-AI".
ניתן לעשות זאת באמצעות קובץ
לדוגמה, אם משתמש ישאל את ChatGPT 'מהו ה-CRM הטוב ביותר לעסקים קטנים?' וברשותך קובץ עובדות כזה, הסיכוי שהמידע שלך יישלף ישירות לתשובה מזנק.
ניתן לעשות זאת באמצעות קובץ
facts.json
פשוט או עמוד מידע מובנה באתר הכולל את כל הנתונים החשובים: תמחור, תכונות, קהל יעד והשוואות למתחרים.לדוגמה, אם משתמש ישאל את ChatGPT 'מהו ה-CRM הטוב ביותר לעסקים קטנים?' וברשותך קובץ עובדות כזה, הסיכוי שהמידע שלך יישלף ישירות לתשובה מזנק.
4. שמרו על תוכן רענן ועדכני: בדיוק כמו גוגל, גם מודלי AI מעדיפים תוכן עדכני. אתר שנראה מוזנח מאותת שהמידע בו עלול להיות לא רלוונטי. ויקיפדיה, למשל, שולטת בתוצאות חיפוש רבות לא רק כי היא מקיפה, אלא כי היא מתעדכנת ללא הרף. האות שהיא שולחת לבינה המלאכותית הוא פשוט: 'המידע הזה חי ועדכני, ולכן הוא אמין'.
הוסיפו תאריך עדכון אחרון לעמודים מרכזיים, נהלו יומן שינויים (
הוסיפו תאריך עדכון אחרון לעמודים מרכזיים, נהלו יומן שינויים (
changelog
) ציבורי ורעננו את התכנים החשובים שלכם באופן קבוע.
סיכום: להיות מועיל, לא רק רועש
האופן שבו אנשים מחפשים מידע השתנה באופן יסודי. הנתונים מדברים בעד עצמם: 700 מיליון אנשים משתמשים ב-ChatGPT מדי שבוע כדי לחקור מוצרים.
בעולם שבו הלקוחות מחפשים תשובות ולא פרסומות, האם העסק שלך מוכן להיות המקור המועיל ביותר, ולא רק הקול הרועש ביותר?
בעולם שבו הלקוחות מחפשים תשובות ולא פרסומות, האם העסק שלך מוכן להיות המקור המועיל ביותר, ולא רק הקול הרועש ביותר?
זקוקים לייעוץ פרטני לגבי העסק שלכם? צרו קשר ונתאם שיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך מיועד לשני המינים.